Tipuri de cinele

Ride-ul

0052_ridebechen

La cinelele de tip ride se canta ritmuri repetitive. Ajuta la cantatul ritmului de baza. Ride-urile au diverse marimi, cu diametre cuprinse intre 18” si 24”, oferind o gama larga de tonalitati, ca de altfel toate tipurile de cinele. Cand alegi un ride, trebuie evaluate unele aspecte ale sunetelor produse.

 

Sunetul:

Se numeste ‘ping’ sunetul deschis, obtinut prin lovirea ritmica cu batul. Se numeste ‘wash’ rezonanta cu tonalitate intunecata ce se poate obtine prin cantatul la ride. Proportia dintre ping si wash trebuie echilibrata in functie de stilul de muzica. Daca exista prea mult wash, ritmul cantat va fi greu descifrabil, mai ales la tempo-uri mai alerte. Daca exista prea putin wash, sunetul va fi prea sec sau nu va sustine ritmul. Dintre multiplii factori care influenteaza sunetul unui ride, cel mai notabil este grosimea. Tobosarii de heavy metal aleg de obicei cinele de tip ride mai groase, pentru care efectul ping e mult mai puternic. Avantajul va fi ca se va auzi in cadrul muzicii zgomotoase. In muzica jazz se prefera ride-urile subtiri cu proportie mai mare de wash, care suna mai bine atunci cand se canta la volum mic. Clopotul ride-ului (bell) este acea portiune protuberanta si mai groasa din centru. Cand este lovita, produce un sunet definit, deschis si cel mai adesea patrunzator, care se aude cu usurinta si in muzica zgomotoasa. Se poate folosi clopotul in muzica latino pentru a imita un cowbell. Cand evalueazi niste cinele, trebuie sa verifici daca obtii un sunet clar din acest bell. Apoi trebuie sa te gandesti si la stilul de muzica pe care il canti. Sunt potrivite acele cinele pentru volumul muzicii? Exista suficient ping si este cantitatea de wash controlabila? Cum suna daca incerci sa lovesti din ce in ce mai tare? In plus, daca trebuie sa iti alegi un cinel, cel mai bine e sa rogi un prieten sa cante la el iar tu sa asculti cum se aude de la distanta, pentru a stii exact cum se va auzi pentru public.

Crash-ul

0052_crashbeckenCrash-urile se folosesc de obicei la sfarsit de break-uri, pentru a canta ritmuri accentuate si pentru a sublinia tranzitii in forma cantecelor, de exemplu la trecerea de la strofa la refren. In stilurile de muzica mai grele, pot fi folosite in loc de ride pentru volumul si energia suplimentare. Diametrul variaza intre 14” si 20”.

 

Sunetul:

Crash-urile se folosesc cel mai mult pentru accente, asadar trebuie verificat daca volumul crash-ului ales e cel dorit, daca poate fi suficient de zgomotos, cat si daca are tonalitati suficient de blande la volum scazut. Alte elemente de luat in considerare sunt: cat este sustinut sunetul, daca se distinge diferenta de tonalitati pentru crash-uri de diferite dimensiuni. Crash-urile mai groase sunt mai zgomotoase si se aud mai bine in muzica zgomotoasa, in vreme ce crash-urile subtiri reactioneaza mai rapid.

Crash-urile se folosesc cel mai mult pentru accente, asadar trebuie verificat daca volumul crash-ului ales e cel dorit, daca poate fi suficient de zgomotos, cat si daca are tonalitati suficient de blande la volum scazut. Alte elemente de luat in considerare sunt: cat este sustinut sunetul, daca se distinge diferenta de tonalitati pentru crash-uri de diferite dimensiuni. Crash-urile mai groase sunt mai zgomotoase si se aud mai bine in muzica zgomotoasa, in vreme ce crash-urile subtiri reactioneaza mai rapid.

Fusul

0052_hihatbeckenFusul se loveste similar cu ride-ul, pentru a tine tempo-ul si pentru a indica ritmul cantecului. Este format dintr-o pereche de cinele de acelasi diametru. Fusul este montat pe un suport special, care are si o pedala de picior. Aceasta misca cinelul de deasupra in sus si in jos. Se poate crea o mare varietate de sunete si accente cantandu-se cu fusul deschis mai mult sau mai putin. Se poate canta si numai folosind pedala. Se pot canta ritmuri de suport, folosind pedala fusului si lovind in acelasi timp ride-ul. Diametrele de fus variaza intre 10” si 15”.

Sunetul:

Fusul trebuie sa aiba un sunet clar definit atunci cand se canta cu pedala. E bine sa alegi un fus complementar pentru ride din punctul de vedere al sunetului. Fusurile cu diametru de 14” sunt cele mai foslosite, dar exista pe piata si cele cu diametre mai mici, avantajele fiind ca raspund rapid si sunt mai putin zgomotoase. Cand alegi un fus, asigura-te ca se aude bine la volumul muzicii pe care o canti.

Splash-ul

0052_splashbeckenSplash-ul este un cinel mai mic decat crash-ul, care sustine sunetul mai putin. Fiind mici, pot fi folosite pentru ritmuri rapide si cu multe accente. Sunt frecvent folosite in Dixieland jazz, cat si alte stiluri. Diametrul variaza intr 6” si 12”.

 

 

 

Sunetul:

Se pot obtine din splash-uri grupuri scurte de sunete inalte, putin sustinute si mai putin zgomotoase decat la crash-uri. La ce trebuie sa te gandesti cand alegi un splash: daca se incadreaza intre celelalte cinele alese, daca durata sustinerii sunetului si volumul sunt cele dorite. Pentru o sustinere lunga a sunetului iti trebui un splash cu grosime mai mare.

Cinelele pentru efecte

0052_chinabeckenPe langa tipurile de cinele prezentate mai sus, exista si alte modele speciale pentru obtinerea de efecte. Unele foarte des folosite sunt cinelele China, care ofera explozii ascutite de sunet.

 

 

 

chinanit Un alt tip sunt cele cu nituri, care vibreaza pe masura ce se atenueaza sunetul.

 

 

 

 

 

gongNu in ultimul rand avem gongurile, care sunt niste cinele de dimensiuni foarte mari, la care se canta cu un ciocan de lemn.

Acest articol a fost publicat în Diverse. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>